Loading...
Pozytywne opinie - dlaczego warto je zbierać?

Pozytywne opinie - dlaczego warto je zbierać?

Opowiadają historię

Storytelling skutecznie zdobywa popularność. Nasze mózgi lepiej reagują na historię niż na suche dane. Wszystko dzięki naszej empatii. Odbiorcom dostarczane są emocje i doświadczenia, z którymi często mogą się zidentyfikować. Wewnętrznie się w nie angażują. To wszystko powoduje, że opowiedziana historia przez nasz mózg oceniana jako coś wartościowego. A takie rzeczy warto zapamiętać.

Skuteczność storytellingu jest dość oczywista. Jednak historie opowiadane przez klientów mają jeszcze jedną ogromną zaletę - są autentyczne. Pisze je samo życie. Opowiadają o prawdziwych osobach, które kupiły realny produkt lub skorzystały z faktycznej usługi. Odnoszą się do rzeczywistych odczuć i emocji. Historie napisane przez samo życie są najbardziej pożądane przez to, że nie zostały wymyślone, lecz rzeczywiście się wydarzyły.

 
Budzą zaufanie poprzez autentyczność

Autentyczność ma jeszcze jedną ogromną zaletę. Opinie klientów pozwalają uwiarygodnić nasz produkt lub usługę.

Potencjalny klient stoi przed tym samym wyborem, przed którym stali ludzie, których wypowiedzi teraz czyta. Wie, że nie są one wytworem kolejnych specjalistów od marketingu. Łatwiej mu zaufać autentycznym osobom. Widzi zdjęcia, które nie zostały zrobione w studio na przystojnym modelu lub pięknej modelce. Za to ogląda ludzi, którzy są tacy jak on. Buty, które oglądasz, ubierają na co dzień do pracy. Wybrali właśnie taką rakietę do tenisa, żeby nauczyć się grać. Zrobili sobie fryzurę na ślub koleżanki u tej konkretnej fryzjerki - loki wytrzymały całą noc, co możesz zobaczyć na zdjęciach.

W reklamach zewsząd atakują nas komunikaty “nasz produkt jest najlepszy”, “nasza firma zostawia konkurencję w tyle”. Wielu z nas zaczęło traktować je z dozą nieufności - ciężko, żeby 20 firm wspólnie było “najlepszymi na rynku”. Jednak jeśli widzimy, że inne osoby z własnej woli piszą, że są zadowolone z obsługi, uważamy to za bardziej wartościowe.


Pomagają rozwiać wątpliwości

Przypomnijmy sobie Adama, który szukał prezentu dla żony. Miał wątpliwości - czy kolczyki są z prawdziwego srebra? Czy przychodzą dobrze zapakowane? Jak wyglądają na innych osobach? Czy są ciężkie? Teoretycznie można się tego dowiedzieć z opisu produktu i zdjęć ze sklepu. Praktycznie natomiast, modelka wygląda pięknie niezależnie od tego, co nosi, kolczyki założyła tylko na chwilę, więc mogła nie odczuć dyskomfortu związanego z wagą, a jeśli chodzi o autentyczność - to papier (czy w tym przypadku komputer) przyjmie wszystko.

“Kolczyki mogą wyglądać na ciężkie, jednak nosi się je bardzo wygodnie” - pisze jedna z klientek. Druga wstawia zdjęcie w eleganckim ubraniu i wysokim upięciu - Adam mógł stwierdzić, że na pewno będą dobrze wyglądały do tej czerwonej sukienki, którą jego żona tak lubi. Inna osoba wstawiła zdjęcie porządnie zapakowanej paczki i pisze “dwa dni i kolczyki były u mnie”.


Jak przedstawić opinie tak, aby były skuteczne?

Opinie klientów można przedstawić w kilku miejscach. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że nie ma między nimi różnicy. Jednak odpowiednie przedstawienie opinii wpływa na ich odbiór i skuteczność.

Popularne jest zbieranie opinii w takich serwisach jak Facebook czy Google - czyli miejscach, gdzie często pierwszy raz spotykamy się z daną firmą. Jednak znajdzie się dla nich też miejsce na naszych stronach czy sklepach internetowych.


Opinie w social mediach

Wprowadzenie systemu opinii i oceniania gwiazdkami na Facebooku było znaczącą zmianą, która mocno wpłynęła na obecny marketing za pomocą social mediów. Ogromną siłą serwisu Marka Zuckerberga jest ukierunkowanie na użytkowników, którzy chętnie dzielą się ze światem tym, co mają do powiedzenia.

Zaletami opinii na Facebooku jest wiarygodność. W większości przypadków patrzymy na opinie pozostawione przez autentyczne profile, podpisane imieniem i nazwiskiem. Łatwość w napisaniu kilku słów i zostawieniu danej liczby gwiazdek powoduje, że jest to dość popularny sposób. Pozostawienie opinii często wyświetlane jest znajomym osoby, które z tej opcji skorzystały, co może wpłynąć na powiększenie grona fanów. Łatwo je także przeczytać i przefiltrować.

Warto też posiadać opinie w serwisie Google. Wpływają one nie tylko na odbiór naszej firmy, ale też jej pozycjonowanie w wyszukiwarce. Jest do nich łatwy dostęp - nie musisz być zalogowany na swoim koncie, żeby je przejrzeć. Wyświetlają się w Google Maps - dlatego są nieocenione w marketingu firm lokalnych.

 
Opinie na stronie i sklepie internetowym

Opinie w zewnętrznych serwisach są niezwykle istotne. Jednak mogą one pełnić też ogromną rolę na naszej stronie lub sklepie internetowym. Można je umieścić w przystępnej, estetycznej formie graficznej i wykorzystać takie narzędzia jak infografiki czy otoczenie dobrej jakości tekstem dla jak najlepszego zaprezentowania autentycznych opinii. Mogą być one kluczowe dla dobrze konwertującego landing page. Warto umieścić je wszędzie tam, gdzie ważne jest zaangażowanie emocjonalne.

Opinie na stronie czy sklepie mają jeszcze jedną, ogromną zaletę - nie ogranicza ich forma. W 2018 roku triumfy święci wideo. Można je także wykorzystać do przedstawienia opinii. Film dzięki odpowiednim ujęciom, kolorystyce czy muzyce i,zd przede wszystkim, przedstawieniu osób, które się wypowiadają prosto z serca, może skutecznie wpłynąć na zdobycie zaufania potencjalnych klientów. Ważne są również zdjęcia - zarówno produktu, którego dotyczy opinia, jak i samego jej autora. Pozwalają one uwiarygodnić daną opinię.

W sklepach internetowych warto też uruchomić opcję dodawania opinii do produktów, najlepiej z możliwością dodawania fotografii. Jak już wspominaliśmy, internauci dobrze reagują na autentyczne zdjęcia. Wiarygodność w internecie jest na wagę złota, a opinie skutecznie o nią zadbają.

 
Dlaczego opinie są ważne?

Opinie istniały w biznesie od zawsze. Potrafiły skutecznie wpływać na rozwój przedsiębiorstwa lub jego upadek. W czym drzemie ich siła - szczególnie w dobie internetu?