Logo jest symbolem, który powinien w sobie zamknąć całą istotę firmy. Zazwyczaj jest jedną z pierwszych kwestii omawianych podczas kreacji wizerunku nowo powstałego lub zmieniającego się przedsiębiorstwa. Kwestia logo może być bardziej złożona niż się wydaje. Każdy chce, żeby było ono “dobre”. Jednak co to znaczy? Mamy dla Was kilka rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas projektowania.
Określenie, do kogo zwracamy się jako firma, jest ważnym kierunkiem zarówno w marketingu, jak i w kreacji. Rozpoznanie grupy docelowej umożliwia podjęcie kolejnych decyzji podczas projektowania - chociażby takich jak właśnie typografia czy kolorystyka.
Łatwo zauważyć różnicę w designie skierowanym do kobiet lub mężczyzn, dzieci czy dorosłych. Logo ma przemawiać do nich na wielu płaszczyznach i dawać do zrozumienia - tak, nasze usługi/produkty skierowane są do was. Logo zaprojektowane pod kątem grupy docelowej pozwala też w pewien sposób się utożsamiać z marką - co łatwo można zauważyć na przykład w przypadku firm odzieżowych.
Rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje czcionek - szeryfowe i bezszeryfowe. Pierwsze zostały stworzone na potrzeby druku. Drugie bezsprzecznie królują w mediach elektronicznych. Jednak jest to uproszczenie, najbardziej przydatne podczas wyboru fontu dla tekstu czytanego. Przy logo warto spojrzeć szerzej. W niektórych przypadkach warto zwrócić swój wzrok w kierunku bardziej wymyślnych czcionek. W logo mogą świetnie sprawdzić się fonty odręcznie pisane lub dekoracyjne, których unikamy przy ciągłym tekście ze względu na to, że łatwo męczą wzrok i bywają mało czytelne. Stylizowane czcionki mogą oddać charakter firmy i wyróżnić ją spośród innych.
Nie oznacza to jednak, że powinniśmy zapomnieć o czcionkach bardziej standardowych. Wdzięczna klasyka fontów szeryfowych czy minimalistyczna i wyrazista prostota tych bezszeryfowych może być świetnym, wyrazistym, eleganckim wyborem. Mocna marka nie musi chować się za przekombinowanymi rozwiązaniami - co świetnie udowadniają takie firmy jak chociażby Apple, które korzysta z popularnego fonta Myriad Pro.
Kolor, z którym chcemy, by kojarzyła się nasza firma, często wydaje się oczywistym wyborem. Wielu z nas ma już swoje gusta lub wizje. Projektant oczywiście powinien wziąć je pod uwagę. Jednak zostaje jeszcze kwestia zwana psychologią koloru.
Barwy oddziałują na nas na wielu płaszczyznach - od fizycznej, przez psychologiczną, po kulturalną. W naszych umysłach zapisane są skojarzenia z konkretnymi barwami. Dlatego podczas wyboru barwy warto dobrze się zastanowić.
Warto też ograniczyć się do ilości kolorów w logo. Czasem mniej znaczy więcej. Najczęściej używany jest jeden, maksymalnie dwa. Takie rozwiązania gwarantują marce mocny, wyrazisty charakter, a logo jest łatwiejsze do zapamiętania.
Są branże, w której skojarzenia są oczywiste. Jeśli myślimy o logo dla fotografa, oczami wyobraźni widzimy przesłonę, jeśli logo dla transportu - samochód. Jednak takie oczywiste rozwiązania nie służą zapamiętywaniu.
Po pierwsze, tak bezpośrednie loga są bardzo popularne. Za pomocą kolejnego, podobnego znaku ciężko się wyróżnić spośród konkurencji.
Po drugie, logo ma ogromny potencjał, szczególnie w kontekście opowiadania historii i emocji. Korzystanie z symboliki, ukrytych znaczeń, kreatywne wykorzystanie przestrzeni - to wszystko może zaważyć na łatwym do zapamiętania i kreatywnym znaku. Wystarczy spojrzeć na logo wielu popularnych firm - często, gdy się przyjrzysz, odkryjesz dodatkowe znaczenie. Sprawia to, że zatrzymasz się nad nimi chwilę dłużej, a odkrycie czegoś nowego zagwarantuje, że je zapamiętasz.
Oczywiście, od tej reguły także są wyjątki. Jednak należy pamiętać, że często w kreatywny sposób budowana jest cała marka. Logiem rodziny systemów Windows jest okno - co jest pierwszym skojarzeniem. Jednak kreatywność zaczęła się już od skojarzenia interfejsu użytkownika przedstawionego w systemie, z oknami.
Można spotkać się z opiniami, że najbardziej przekonywujące loga jesteśmy w stanie narysować z pamięci w kilka sekund. Jedną z cech gwarantującą zapamiętywalność, jest prostota.
Logo powinno być nie tylko ładne, ale być w jakimś stopniu alegorią. Dodatkowo, należy pamiętać o fizycznych ograniczeniach druku czy innych nośników. Żyjemy w czasach wysokiej rozdzielczości, gdzie łatwo czasem zapomnieć o tym, że nie zawsze wszystko będzie widoczne oraz łatwe do przeniesienia na różne media. Ograniczenia przy druku czy haftowaniu mogą spowodować, że zbyt drobne elementy nie zostaną przeniesione lub będą nietrwałe czy niewidoczne.
Najważniejszą jednak wadą zbyt skomplikowanego logo jest to, że może być zbyt nieczytelne, a szczegóły, o które tak skrupulatnie zadbaliśmy, po prostu niewidoczne. A tłumaczenie “Co jest na logo, tylko niezbyt to tutaj widać” może niezbyt korzystnie wpływać na wizerunek całej marki.
Ostatnia rada przy tworzeniu logo - zasady są ważne, ale “poprawnemu” logo może czasem czegoś brakować. Dobry projektant wie, żeby nie łamać reguł. Jednak dlaczego czasem ich odrobinę nie nagiąć dla lepszego efektu? Dlatego warto pamiętać, żeby kwestię logo omówić z projektantem. W ten sposób otrzymasz znak, który będzie satysfakcjonujący, a jednocześnie wyróżni się na rynku.