Przy tworzeniu stron internetowych i sklepów wymagana jest nie tylko cierpliwość wobec klienta i umiejętności, ale, co najważniejsze, przestrzeganie zasad budowy serwisu. Część z nich zawiera się w tak zwanym UX, czyli User Experience. Oznacza to, że trzeba zaprojektować doświadczenia użytkownika. Dlaczego to takie ważne i po co się to robi?
Na początek trochę definicji. Można powiedzieć, że UX to wrażenia, które odbiera osoba korzystająca z naszej strony internetowej. Przy jej tworzeniu należy pamiętać, by interakcja użytkownikiem ze stroną www dostarczała pozytywnych odczuć. To ma być miejsce, w którym będą budowane relacje z potencjalnym klientem.
Projektowanie stron z uwzględnieniem UX dotyczy również urządzeń mobilnych. Poza samą responsywnością liczy się również właściwe rozmieszczenie przycisków, ich rozmiar czy intuicyjność. Każdy szczegół może mieć wpływ na zachowanie internautów odwiedzających stronę. Przy tworzeniu stron internetowych i sklepów istotny jest proces związany z zamówieniem i płatnością za produkt. Specjaliści zajmujący się designem, w zależności od projektu, podejmują decyzję, by zamówienie składało się w obrębie pojedynczej strony, czy lepiej podzielić je na etapy. Podobnie z płatnością – czy powinna odbywać się jednej stronie, czy jednak w osobnym okienku. Na to wszystko składa się głęboki research oraz analizowanie otrzymanych wyników.
Przede wszystkim dla wygody użytkownika i tego, by nie uciekł ze strony w połowie składania zamówienia lub wyboru produktu. Designer powinien skupić się na tym, by witryna była atrakcyjna, funkcjonalna oraz intuicyjna.
Każda doświadczona agencja interaktywna oferująca tworzenie stron internetowych i sklepów uwzględnia w swoich projektach specyficzne potrzeby i zachowania użytkowników. Co ważne, strona internetowa może być także ulepszana pod kątem UX tak, aby stale zwiększać satysfakcję odwiedzających ją osób.
Jednym z zadań, jakie przy tworzeniu strony wykonuje agencja interaktywna, jest właśnie zbadanie potrzeb i rozpoznanie czego może oczekiwać przyszły użytkownik, a następnie doprowadzenie do stworzenia strony w taki sposób, by była intuicyjna i jak najprostsza w obsłudze.
Na projektowanie strony składa się wiele aspektów, wychodząc od analizy konkurencji i wymagań klienta, przez testowanie i zamieszczenie poprawek, aż po integrację i ostateczne wdrożenie. Istotne jest także określenie celów biznesów oraz często też grupy docelowej.
Dlatego tak istotne jest właściwe wypełnienie briefu przygotowanego przez agencję interaktywną i ustalenie szczegółów. Tutaj nawet najmniejszy detal ma ogromne znaczenie, a pamiętajmy, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.