Loading...
Test 5 sekund - szybki sposób, żeby znaleźć błędy na stronie

Test 5 sekund - szybki sposób, żeby znaleźć błędy na stronie

Posiadasz atrakcyjny landing page, ale konwersja nadal jest niska? Czasem o wszystkim decydują szczegóły. Jednak istnieją proste sposoby, które mogą pomóc zlokalizować problem. Jednym z nich jest test 5 sekund.


Czym jest test 5 sekund?

To jeden z najprostszych i najszybszych sposobów, który pomoże znaleźć błędy w stronie internetowej lub landing page. Jedyne, czego potrzebujesz to grupa szczerych osób, które jeszcze nie widziały Twojej strony i odrobina ich czasu.

Test polega na tym, że pokazujesz swoją stronę przez 5 sekund, a potem zadajesz kilka pytań. Najbardziej podstawowe to:

Czym zajmuje się moja firma?
Co sprzedaje ta strona?
Czy ta strona mnie zainteresowała?
Wyniki, które zbierzesz mogą być całkiem interesujące. Dzięki nim możesz znaleźć podstawowe błędy, które się wkradły na Twoją stronę.



Dlaczego test 5 sekund?

Ludzie zazwyczaj potrzebują pierwszych kilku sekund, żeby wyrobić sobie o czymś zupełnie pierwszą opinię. Dotyczy to również stron. Odwiedzający decydują w ciągu kilku pierwszych chwil, czy chcą zostać. W teście 5 sekund najważniejsze jest to decydujące pierwsze wrażenie. Dłuższy czas testowania może prowadzić do tego, że testerzy skupią się na elementach, które normalnie by pominęli.

Test 5 sekund pomaga też skupić się na konkretnym aspekcie naszej strony. Czy marka jest rozpoznawalna? Czy jasno komunikuje się z użytkownikiem? Jakie są pierwsze odczucia czy emocje podczas odwiedzenia strony? Czy użytkownicy zapamiętują nazwą produktu lub firmy?

Niewątpliwą zaletą test 5 sekund jest łatwość, z jaką można go przeprowadzić. Nie zajmuje dużo czasu i nie wymaga specjalnych umiejętności czy narzędzi. Łatwo znaleźć osoby, które wezmą w takim teście udział. Dane z niego zebrane można łatwo zinterpretować. Test dotyczy najważniejszych aspektów naszej strony, marki czy produktu - dzięki niemu łatwo można znaleźć podstawowe błędy, które przekładają się na naszą konwersję czy budowanie świadomości marki. Test może być też samodzielny, ale sprawdzi się też jako elementem kompleksowych badań.


Jak przeprowadzić test 5 sekund?

Choć może się wydawać, że test 5 sekund to tylko krótkie pokazanie strony i zadanie kilku pytań, jednak warto się do niego dobrze przygotować.

Pierwszym aspektem jest wybranie strony do testowania. Najpewniejszym wyborem jest ta, na którą kierujesz ruch, czyli landing page. Może to być również strona główna lub ta najchętniej odwiedzana czy najczęściej porzucana. Następnie wykonujemy zrzut ekranu. Nieruchomy obrazek, na którym nie można nic kliknąć, pomoże skupić uwagę użytkownika i uniknąć błędów w teście. Dzięki temu nie musimy się też martwić długim ładowaniem się strony lub możliwymi błędami technicznymi. Test 5 sekund służy do oceny kwestii wizualnych i pierwszych treści, jakie widzi użytkownik.

Następną częścią jest określenie grupy docelowej, z której będą pochodzić nasi testerzy. Część stron ma trafić do szerokiego grona odbiorców, jednak istnieją produkty i usługi skierowane do specyficznej grupy. Dlatego dobrze określić warunki, jakie mają spełnić nasi testerzy, by test był jak najbardziej wiarygodny. Należy jednak pamiętać, że strona główna powinna zawsze dobrze komunikować się z każdą osobą - dlatego przy jej testowaniu warto użyć zróżnicowanej, ogólnej grupy.

Po określeniu, którą stronę będziemy testować, wykonaniu jej zrzutu oraz określeniu grupy, z której będą pochodzić testerzy, możemy przejść do samego testu. W niektórych przypadkach warto przygotować kilka słów wprowadzenia, jednak w wielu przypadkach wystarczy po prostu od razu pokazać stronę na 5 sekund, a potem zadać przygotowane przez nas pytania. Czasem warto też poprosić o wymienienie elementów, które zostały zapamiętane. Dzięki temu łatwo możemy zauważyć, czy uwaga użytkownika nie jest skierowana na elementy, które tego nie wymagają.

Ostatnim elementem testu jest zestawienie wyników, wyciągnięcie wniosków oraz wprowadzenie poprawek.



Wnioski z test 5 sekund

Test 5 sekund bada najbardziej podstawowe kwestie na naszej stronie. Jednak często wnioski, jakie można z niego wyciągnąć, są zaskoczeniem. Odpowiednie działania wprowadzone na jego podstawie mogą znacznie wpłynąć na konwersję. Łatwo dowiemy się, czy odwiedzający są w stanie szybko rozpoznać naszą markę i produkt oraz w jaki sposób strona się komunikuje. Trzeba jednak pamiętać, że prostota tego testu jest zarówno zaletą, jak i wadą. Przy złożonych problemach czy kompleksowych usługach, wyniki mogą dawać uproszczony obraz sytuacji. W takich sytuacjach warto przygotować cały zestaw testów, które pomogą osiągnąć dokładny obraz sytuacji.

Dokładne przetestowanie swojej strony lub aplikacji pozwoli uniknąć błędów, sprawdzić, czy przyjemnie i intuicyjnie się z nich korzysta i, przede wszystkim, czy skutecznie współpracuje z użytkownikami i realizuje swoje zadanie.