Loading...

Materiały graficzne

Brief – dokument, który decyduje o wszystkim

Brief – dokument, który decyduje o wszystkim

Czym jest brief?

Najczęściej powodem, przez który uzupełnianie briefu nie jest uznawane za ważne przy działaniach marketingowych, jest fakt, że klient nie zawsze jest świadomy tego, czym tak naprawdę jest ten dokument.

Stworzenie produktu, który nie będzie zaledwie dodatkiem, ale integralną częścią biznesu, narzędziem, dzięki któremu można zwiększyć zyski, jest dużym wyzwaniem. Wymaga to nie tylko umiejętności w zakresie designu czy programowania, ale przede wszystkim odpowiedniej wrażliwości i przenikliwości wobec klienta. Brief w założeniu jest dokumentem, w którym należy odpowiedzieć na szereg pytań, dzięki któremu agencji lub freelancerowi łatwiej jest stworzyć konkretny produkt. Jednak mogą pojawiać się pytania – po co taka forma? Przecież rozmowy, spotkania czy wiadomości mailowe powinny w zupełności wystarczyć. I dlaczego w briefie pojawiają się nieraz pytania, które wydają się dziwne i niepotrzebne? Co zapewnia brief i dlaczego jego uzupełnienie jest istotne zarówno z perspektywy agencji, jak i klientów?

Dlaczego brief jest ważny?

Oczywiście, spotkania czy rozmowy telefoniczne z naszymi klientami są bardzo ważne i również stanowią istotną część procesu kreatywnego. Jednak dopiero w połączeniu z briefem pozwalają one uzyskać jak najszersze spojrzenie na zadanie, przed którym stajemy. Dlaczego jednak ten dokument jest tak ważny?

  • Pomaga uzyskać całościowy obraz – pytania o grupę docelową czy to, co wyróżnia firmę spośród innych, pozwalają nam lepiej poznać klienta, a tym samym wejść w jego tryb myślenia.
  • Pozwala uporządkować współpracę – brief jest dokumentem wyjściowym dla każdego naszego projektu. To na jego podstawie planujemy każdy etap, uzasadnia on nasze poszczególne działania.
  • Zabezpiecza przed nieporozumieniami – brief ułatwia współpracę zarówno z klientem, jak i wewnątrz firmy. Zdecydowanie zmniejsza ilość pomyłek, a w razie wątpliwości zawsze można się na niego powołać.
  • Pozwala zaproponować odpowiednie rozwiązania – inaczej wygląda strona kierowana do osób starszych, a inaczej do dzieci. Informacje o tym, jakie zakładki czy funkcjonalności na stronie mają się znaleźć, znacznie przyspieszają czas wdrożenia.

agencja kreatywna

Jak uzupełnić brief?

Jak już wspomnieliśmy, brief pełni ważną funkcję w całym procesie kreatywnym. Jednak niektóre osoby mogą czuć się przytłoczone formularzem z momentami bardzo specyficznymi pytaniami, które czasem mogą wydawać się nieistotne. Jak się do tego zebrać? Zasady są bardzo proste: ważna dla nas jest nie tylko szczerość, ale też każda informacja. Zachęcamy klientów, by w briefie umieszczali obszerne odpowiedzi. Czasem łatwo uznać coś za oczywiste lub nieistotne – bywa, że rzeczywiście tak jest, jednak w wielu przypadkach takie szczegóły mają duży wpływ na stronę oraz jej odbiór. Każda informacja jest dla nas cenna.

Co jednak, jeśli mamy problem z uzupełnieniem briefu? W takim przypadku nasi specjaliści chętnie pomogą w tym zadaniu.

Czasem jednak zdarza się, że wypełnienie tego dokumentu nie jest konieczne – dzieje się tak, gdy podczas spotkania lub rozmowy uzyskaliśmy wystarczającą ilość informacji. Wtedy tworzony jest brief wewnętrzny – a nasi klienci do potwierdzenia otrzymują ustalenia ze spotkania. Takie podejście pozwala nam także współpracować w sposób elastyczny i dopasowany.

Co dalej dzieje się z briefem po wypełnieniu?

Brief został wypełniony – co dalej się z nim dzieje? Towarzyszy nam on na każdym etapie projektu – to, jak działamy, dokładnie opisujemy tutaj. Oznacza to, że ten dokument przechodzi nieraz przez naprawdę wiele rąk! Jednak to właśnie on jest podstawą do kolejnych działań. Dobrze opisany brief pozwala nam zarówno odpowiednio przewidzieć koszty czy potrzebne zasoby, jak i dokładnie opracować projekt czy go wdrożyć. Oczywiście, nie jest on jedyną podstawą naszych działań. Wiemy, jak ważna jest ścisła współpraca z klientem, dlatego dbamy o komunikację na każdym etapie – może się wtedy okazać, że założenia zawarte w briefie się zmienią. Jednak nadal pozostaje on punktem wyjścia, który pozwala nam wiele elementów zaplanować czy przewidzieć.

Pierwszym miejscem, gdzie trafia ten dokument, jest nasz dział handlowy. Tam zostaje on poddany dokładnej analizie i rozplanowane zostają kolejne etapy. Następnie brief trafia do działów produkcyjnych, które na jego bazie tworzą stronę. Jak widać, dokładnie uzupełniony dokument jest bardzo istotnym elementem współpracy, dzięki któremu możemy tworzyć odpowiednio dostosowane produkty.

Where the Internet begins

Laptop

Materiały graficzne nie są czymś, co „powinieneś mieć” – są skutecznym sposobem na stworzenie świadomości i potrafią wpływać na decyzje zakupowe.

Wysoka jakość tego typu elementów jasno komunikuje profesjonalizm. Przejrzysty, przyjemny dla oka i funkcjonalny design budzi pozytywne emocje.

Jednocześnie, odpowiednie dobranie kolorów, fontów czy stylistyki pozwala opowiedzieć pewną historię, zakomunikować, co jest dla nas ważne. W ten sposób łatwiej trafić do grupy docelowej, która nas interesuje.

 

 

ofert 1 image

Tworzenie materiałów graficznych nie jest tak prozaicznym zagadnieniem, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka. Nie wystarczy, żeby były one jedynie ładne czy estetyczne. Przy ich tworzeniu warto skorzystać z pomocy specjalistów.

ofert 2 image

Nasza firma posiada nie tylko umiejętności techniczne. Mamy wiedzę i doświadczenie oraz trzymamy rękę na pulsie zmieniającego się biznesu. Dokładnie poznajemy naszego klienta, by następnie stworzyć dla niego materiały dostosowane do jego potrzeb i oczekiwań. Z naszą pomocą opowiesz historię, przedstawisz wartości, a także zadbasz o to, by być rozpoznawalnym.

W ramach naszych usług możemy przygotować logo, materiały reklamowe, banery, grafiki do social media i wiele innych. Całość utrzymamy w spójnej konwencji i zadbamy o konsekwencję. Wszystko po to, aby wspólnie stworzyć mocną, świadomą markę.

last image

Stwórz z nami wyrazisty, profesjonalny wizerunek.

Daj się zapamiętać i nie bój się mówić o swojej marce głośno – także w formie graficznej.